دسته بندی نشده

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

علت چشمک زدن لامپ ال ای دی

“آگاهی از علت چشمک زدن لامپ‌ ال ای دی می‌تواند عمر این محصولات را افزایش دهد. لامپ‌ها و پروژکتورهای ال ای دی امروزه یکی از پرکاربردترین انواع محصولات روشنایی هستند که برای تزیین فضای داخلی و بیرونی خانه و یا روشنایی بخشیدن به این محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی اوقات ما شاهد چشمک زدن لامپ‌های ال ای دی در حالت روشن یا خاموش هستیم. اما سوال اینجاست که آیا این موضوع نشانه‌ای از خراب شدن لامپ است؟ دلیل چشمک زدن لامپ‌های ال ای دی چیست؟ چگونه می‌توان علت چشمک زدن پروژکتورهای ال ای دی را شناسایی کرده و مشکل را برطرف کرد؟ با ما در دایانو همراه باشید تا همه چیز را درباره این موضوع با شما در میان بگذاریم.”

 

خرید استریپ لایت 

 

آیا چشمک زدن لامپ ال ای دی نشانه خراب شدن آن است؟

به طور کلی باید بگوییم که همیشه چشمک زدن لامپ ال ای دی روشن یا خاموش نشان‌دهنده خراب شدن آن ها نیست. زیرا ممکن است به دلایل مختلفی مانند سیم‌کشی غیراستاندارد اتفاق بیفتد. با این حال اگر علت این موضوع را بررسی نکنید؛ احتمالا ناچار خواهید بود که پس از مدت کوتاهی لامپ و یا حتی سیم‌کشی ساختمان را تعویض کنید. از سوی دیگر تغییرات شدت نور هم باعث می‌شود که نتوانید به درستی روی کار خود تمرکز کنید و چشمتان هم آسیب خواهد دید. به همین دلیل حتما لازم است که علت چشمک زدن لامپ ال ای دی سقفی را بررسی کرده و در صورت امکان آن را برطرف کنید.

دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی چیست؟

تغییر شدت نور در این انواع پروژکتور ال ای دی می‌تواند به دلیل وجود ایراد در اجزای داخلی تشکیل‌دهنده لامپ و یا سیم‌کشی ساختمان باشد. در هر صورت زمانی که شما شاهد چنین اتفاقی بودید؛ باید بلافاصله مشکل را بررسی کرده و برای جلوگیری از سوختن پروژکتور یا وارد شدن آسیب به سیم‌های ساختمان، آن را برطرف کنید. مهم‌ترین دلایل ایجاد حالت چشمک زن در لامپ LED از قرار زیر هستند:

شاخص مقالات نور خطی ، لاین نوری، لاینر

1- وجود مشکل در ترانسفورماتور

وجود نوسان‌های ولتاژ در ترانسفورماتورمی‌تواند علت چشمک زدن پروژکتور ال ای دی LED باشد. این مشکل معمولا در مواردی به وجود می‌آید که ترانسفورماتور قدیمی است یا اینکه نمی‌تواند به خوبی از عهده مدیریت نوسانات برآید. به همین دلیل احتمالا ناچار خواهید بود که یک محصول جدید خریداری کنید که از قطعات مدرن‌تری در ساختار آن استفاده شده است.

شاخص مقالات 14 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

خرید منبع تغذیه سوئیچینگ

2- چشمک زدن لامپ ال ای دی به دلیل مشکل سیم کشی

یکی از رایج‌ترین دلایلی که برای چشمک زدن لامپ ال ای دی LED وجود دارد؛ وجود مشکل در سیم‌کشی و اتصال این نوع لامپ‌ها است. در این صورت اگر سیم نول به صورت مستقیم به لامپ وصل نشده و سیم فاز در مسیر کلید قرار نگیرد؛ ممکن است که سیم با بدنه لامپ اتصالی کرده و حالت چشمک‌زن را ایجاد کند. برای برطرف کردن این مشکل باید جای سیم فاز و نول را با هم عوض کنید. برای اینکه مطمئن شوید این محصولات را به درستی نصب کرده‌اید.

شاخص مقالات 15 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

3- استفاده از کلیدهای چراغ‌ دار

برخی از افراد برای اینکه بتوانند در تاریکی به راحتی کلیدها را تشخیص دهند؛ از انواع ال ای دی های چراغ‌دار استفاده می‌کنند. این نوع از کلیدها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و مقدار بسیار کمی جریان برق می‌تواند چراغ آن‌ها را روشن کند. اما گاهی اوقات این مقدار جریان به پروژکتور می‌رسد و تبدیل به یک علت چشمک زدن لامپ ال ای دی در حالت خاموش می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که این موضوع نشان‌ دهنده خراب بودن لامپ یا کلید نیست؛ اما بهتر است در زمان اتصال کلید به لامپ کاری کنید که به محض خاموش شدن، چراغ از مدار خارج شود. در نتیجه این مقدار جزئی از شدت جریان به آن نمیرسد و دیگر شاهد چشمک زدن آن نخواهید بود.

شاخص مقالات 16 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

4- مشکل درایوها

یکی از رایج‌ترین دلایل چشمک زدن لامپ ال ای دی LED، به ویژه انواع پروژکتورهای آن، وجود مشکل درایو در آن ها است. این قطعات وظیفه دارند که ولتاژ برق شهری را به ولتاژ سازگار با لامپ تبدیل کنند. به همین دلیل مهم‌ترین قطعه در پروژکتورها هستند که وجود اختلال یا مشکل در آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در کل برق‌کشی ساختمان شود.

اگر لحیم‌کاری میان اجزای درایو در اثر بالا رفتن بیش از حد دما از بین برود؛ پروژکتور ال ای دی شروع به چشمک زدن خواهد کرد. به همین دلیل باید دقت کنید که حتما با استفاده از هیت سینک یا دیگر تجهیزات خنک‌کننده، گرمای ایجادشده در لامپ‌های LED را کنترل کنید. تمامی محصولات ما در گروه دایانو دارای قطعات پیشرفته‌ای برای کنترل حرارت هستند؛ اما توصیه می‌کنیم که برای اطمینان بیشتر از این موضوع، لنز و هولدر پاور ال ای دی را هم خریداری کنید که ضمن جلوگیری از افزایش حرارت، کیفیت نور این نوع چراغ‌ها را هم بهبود ببخشد.

شاخص مقالات 17 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

5- استفاده از دیمر

معمولا برای تنظیم خروجی برق از دیمر استفاده می‌شود که همانند یک شیر آب عمل می‌کند و می‌تواند شدت نور را کم و زیاد کند. توصیه می‌شود که برای لامپ‌های ال ای دی از دیمر استفاده نکنید؛ زیرا حتی در حالت قرار گرفتن بر روی صفر هم مقدار بسیار کمی جریان در آن وجود دارد و همین موضوع می‌تواند علت چشمک زدن پروژکتور ال ای دی باشد. استفاده از دیمر باعث می‌شود که مشکلی شبیه به کلیدهای چراغ‌دار پیش بیاید و لامپ‌های ال ای در حالت خاموش چشمک بزنند.

 

شاخص مقالات نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

6- رابطه علت چشمک زدن پروژکتور ال ای دی با سنسورهای حرکتی

سنسورهای حرکتی که در بسیاری از راه پله‌ها یا فضای داخلی کم رفت و آمد برای صرفه‌جویی در مصرف برق استفاده می‌شوند؛ یک علت چشمک زدن لامپ ال ای دی هستند. این سنسورها برای اینکه بتوانند به درستی کار خود را انجام دهند؛ نیاز به یک مقدار حداقلی شدت جریان دارند. همین موضوع می‌تواند اصلی ترین دلیل چشمک زدن لامپ ال ای دی LED باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از سنسورهای کم‌بار استفاده کنید یا اینکه با قرار دادن یک رله سوییچ در مدار، این مشکل را برطرف کنید.

شاخص مقالات 5 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

7- نفوذ آب به داخل قاب و مدار داخلی

لامپ‌های ال ای دی که در فضای باز نصب می‌شوند؛ معمولا دارای قاب‌های نفوذناپذیر در برابر آب و رطوبت هستند. اما به مرور زمان این قاب‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه قطرات آب به داخل آن‌ها نفوذ خواهد کرد. این موضوع می‌تواند در ابتدا باعث چشمک زدن لامپ ال ای دی شود. اما در صورتی که رسیدگی نشده و قاب تعویض نشود؛ می‌تواند منجر به از کار افتادن لامپ و پروژکتور شود. برای جلوگیری از این موضوع پیشنهاد ما به شما خرید قاب پروژکتور ال ای دی است که می‌تواند مقاومت این چراغ‌ها را در برابر انواع عوامل آسیب‌زا در فضای آزاد، تا حد زیادی افزایش دهد.

شاخص مقالات 6 نور خطی ، لاین نوری، لاینر

 

8- بی‌ کیفیت بودن لامپ یا به پایان رسیدن عمر آن

اگر لامپ ال ای دی شما پس از گذشت مدت کوتاهی از روشن شدن شروع به چشمک زدن کرد؛ دو علت اصلی وجود دارد. اگر به تازگی لامپ را خریداری کرده‌اید و سیم‌کشی هم به درستی انجام شده است؛ باید به کیفیت محصول شک کنید. به این معنا که شرکت سازنده از بردهای ارزان قیمت و منبع تغذیه بی‌کیفیت استفاده کرده که چنین مشکلی را به وجود آورده است. اما اگر مدت زیادی است که از لامپ LED استفاده می‌کنید و به تازگی این نشانه را مشاهده کرده‌اید؛ احتمالا عمر لامپ در حال تمام شدن است و ظرفیت خازن خود را از دست داده است.

 

علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن

لامپ SMD یکی از انواع لامپ‌های ال ای دی است که امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است؛ گاهی اوقات ممکن است با مشکل چشمک زدن این لامپ هم مواجه شوید. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن را بررسی کنیم.

اتصال شل لامپ

یک علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن این است که به درستی وصل نشده باشد؛ به این معنا که سری لامپ شل شده یا به دلیل قطع اتصال سیم‌ها، جریان به درستی به لامپ نرسد. در چنین مواقعی، کمی محکم کردن لامپ SMD یا بررسی سالم بودن سیم‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

تمیز نبودن کلیدها

شاید این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، اما گاهی اوقات کثیف بودن کلیدها و جمع شدن گرد و غبار بر روی آن‌ها، باعث می‌شود که جریان به درستی به لامپ نرسد. بنابراین باید از سالم بودن کلیدها و تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید و به طور مرتب بهشان رسیدگی کنید.

وجود اضافه بار

ساختار ظریف‌تر لامپ‌های SMD در مقابل محصولات ال ای دی باعث شده که در برابر اضافه بار آسیب پذیر باشد. در نتیجه یک علت چشمک زدن لامپ اس ام دی در حالت روشن می‌تواند وجود اضافه بار بر روی شبکه برق شما باشد. در این مورد باید با یک متخصص بررسی کنید که آیا کنتور شما برای پاسخگویی به نیازهای الکتریکی مناسب است یا خیر؟

جمع‌ بندی

بررسی علت چشمک زدن لامپ ال ای دی LED بسیار اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است باعث بروز مشکل در سیم‌کشی ساختمان یا دیگر محصولات روشنایی شما شود. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در این مقاله آن‌ها را بررسی کردیم. اما در هر صورت، خرید محصولات باکیفیت از یک فروشگاه معتبر می‌تواند خیال شما را راحت کند که تا مدت‌ها به این مشکل برخورد نمی کنید و لامپ‌های شما می‌توانند تا سال‌ها به محیط مورد نظر شما نور ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *